Kunstkoop

Afbetalingsregeling

Kunst Aan Huis

Proefplaatsing

Levering

Elke zaterdag

Ajar

2.750,00

James Kerwin

100 x 150 cm

Ja, ik wil dit kopen, op proef of lenen!

Ajar

TARIEF:

Beschrijving

De kunstenaar vertelt..

Mijn nieuwste serie “Onbewoond” is een lopend project dat ongeveer vier jaar in beslag zal nemen, vanwege de vertraging van de wereld door de wereldwijde pandemie. De meeste van de afbeeldingen die tijdens de expositie te zien zijn, zijn gemaakt in Kolmanskop, Namibië.

Ik wilde al een tijdje een reeks spooksteden fotograferen, deze vaak over het hoofd geziene plaatsen bevinden zich in zeer contrasterende omgevingen. Sommige zijn kleine bergdorpjes in het Italiaanse zuiden, andere enorme kolonies op het land op zee, of misschien overwoekerde vissersdorpjes op Chinese eilanden. Dan zijn er spooksteden verborgen in de woestijnen, zoals Kolmanskop in Namibië.

Op een avond in 1908 was een Namibische spoorwegarbeider, Zacherias Lewala genaamd, de spoorrails aan het scheppen van de kruipende zandduinen toen hij iets zag schijnen in het lage licht. Lewala’s Duitse werkgever identificeerde ze voor wat ze waren: diamanten. Lewala werd niet betaald of beloond voor zijn vondst.

Al snel daalden hordes goudzoekers neer op het gebied. Tegen 1912 was er een stad ontstaan die een miljoen karaat per jaar produceerde, of 11,7 procent van de totale diamantproductie in de wereld. Dit is een van de voormalige arbeiderswoningen die nu verborgen is aan de achterkant van de stad, sommige huizen in de buurt zijn ontoegankelijk.

De rijke Kolmanskop werd een bron van luxe in de dorre woestijn. Er was een slager, een bakker, een postkantoor en een ijsfabriek; het zoete water werd per spoor naar het gebied gebracht vanuit een nabijgelegen ondergrondse put. Met dagelijks verse leveringen aan huizen in de vorm van diepvriesblokken.

Mensen werden van de ene op de andere dag rijk door simpelweg diamanten van de woestijnbodem te plukken, maar de Duitse autoriteiten wilden meer controle over de ongelooflijke rijkdommen. Ze braken hard toe en verklaarden een uitgestrekt gebied van Namibië tot Sperrgebiet, of beperkte zone. Tegenwoordig bezoeken maar liefst 35.000 toeristen de plek elk jaar en brengen ze geld naar de nabijgelegen kustplaats Lüderitz. Er zijn drie mogelijke vergunningen die je kunt kopen die toegang geven tot de stad.

In 1956 werd Kolmanskop volledig verlaten. De duinen die ooit over de spoorlijnen rolden, barsten nu door de deuren van de spookstad en door de ramen van huizen naar binnen en vullen de kamers met zandbanken.

De tijd heeft echt invloed op de vangsten in Kolmansop. Felgekleurd behang dat van de muren afbladdert, vervallen huizen die nu overstroomd zijn in glooiende zandbanken en bijgebouwen die in verval zijn geraakt. Ik heb in februari 2019 meer dan vier ochtenden bezocht met als doel een degelijke selectie afbeeldingen te maken om van te bewerken.

De foto’s van James Kerwin kenmerken zich door de urban fotografie met name de verlaten panden en interieurs. De toeschouwer wordt meegenomen in het beeld waar geen ruis is van bewegende mensen en voorwerpen. Het is rustig en vredig. James Kerwin is een beeldende kunst fotograaf uit Norwich in Engeland. Het was oktober 2013 en James fotografeerde ongeveer 4 jaar, toen hij afbeeldingen op het internet zag van voormalige psychiatrische instellingen in onder meer Engeland. Hoewel het niet zijn stijl was van de fotografie, voelde hij zich meteen ertoe aangetrokken en wilde hij er meer van zien. Sinds die dag reisde James op grote schaal naar geheime locaties om het verval en verwaarlozing van deze vaak prachtige plekken vast te leggen, zoals verlaten kastelen en oud-energiecentrales. De fotograaf heeft diverse fotowedstrijden en Awards achter zijn naam staan.

Beschrijving materiaal

Originele lambda-fotoprint op het beste fotografische Fuji-papier, geplakt op eersteklas Dibond, gebonden met UV-bestendig perspex, inclusief ophangsysteem aan de achterkant. Edities zijn genummerd en vergezeld van een door de kunstenaar ondertekend certificaat. De geschatte levertijd voor Europa is 14 dagen, buiten Europa 21 dagen.

Het kunstwerk komt in een editie van 10 in een standaardformaat en 5 in verschillende maten. Deze kleine limited edition zorgt ervoor dat het kunstwerk exclusief blijft en zijn waarde als verzamelobjecten behoudt.

GEEN INKJET, ALLEEN HET ECHTE MATERIAAL

Alle kunstwerken zijn echte C-prints. Revolutionaire led-technologie stelt old school fotopapier bloot aan de beelden. Er wordt gebruik gemaakt van Fujicolor Crystal Archive-papier. Vervolgens wordt de foto ontwikkeld net als in een donkere kamer. Met volledige ononderbroken toonafdrukken met uitzonderlijk scherpe beelddetails als resultaat.

De fotografische prints zijn gemonteerd tussen een vel acryl en een dibond-rugvel. De dikte van elk vel is 3 mm. Alleen hooggekwalificeerde materialen worden gebruikt om zo het juiste resultaat te krijgen. Het acryl voorkomt dat de foto UV-stralen en vroege veroudering veroorzaakt. Het resultaat is een kunstwerk met een uitstekende museale uitstraling.

Extra informatie

Afmetingen100 × 150 cm

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “Ajar” te beoordelen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

goede te combineren met!

Wat vind jij hiervan?

Vaak bekeken door anderen

Boslaan- u280
2.390,00
in contact
1.250,00
6802 Randweg
2.150,00

Net bekeken

Dit Kunstwerk Kopen!

Wat leuk dat je dit kunstwerk wilt kopen!

KUNST AAN HUIS

Vraag Een Proefplaatsing Aan!

Wij komen met max 3 kunstwerken bij jou aan huis waar je op locatie kan uitzoeken. Vul jouw keuzes in, en wij maken een afspraak met je wanneer wij bij je langs kunnen komen met het uitgezochte werk.

Ik wil dit kunstwerk lenen!

Kunst inspireert en is eigenlijk onmisbaar in onze woonkamer. Het laat namelijk jóuw stijl zien!